Schadevergoeding

Als u een woning betrekt zijn er heel veel zaken die u moet regelen. Zoals een goede verzekering bijvoorbeeld. Een glasverzekering kunt u via Lefier regelen. Wij nemen dit op in uw huurprijs. Wél moet u zelf denken aan een inboedelverzekering.

Inboedelverzekering
Een brand of een inbraak. Dagelijks horen we erover. Mensen die er mee te maken krijgen weten wat het is: ontzettend vervelend en naar. Maar nóg vervelender wordt het als er geen (goede) verzekering is. We komen het regelmatig tegen bij Lefier: huurders die geen inboedelverzekering hebben. Zorg dat u er één afsluit.

Veilig gevoel
Bij een inboedelverzekering bent u verzekerd tegen schade aan spullen in uw huis, zoals meubels, vloerbedekking, televisie en waardevolle sieraden. In de voorwaarden van de verzekering staat precies in welke gevallen schade aan uw spullen gedekt is (normaal gesproken bij inbraak, brand of lekkage). Bij bijna alle inboedelverzekeringen keren de verzekeraars uit tegen nieuwwaarde. Dit geeft u een veilig gevoel.

Huurdersbelang
Heeft u veel verbeteringen in uw huurwoning aangebracht? Verbeteringen die u bij verhuizing niet mee kunt nemen, zoals een vaste parketvloer, een barretje of een dure inbouwkeuken? Let er dan op dat u bij uw inboedelverzekering ‘huurdersbelang’ meeverzekert. Daarmee zijn ook deze zaken gedekt. Heeft u wél een inboedelverzekering, maar twijfelt u of u ook ‘huurdersbelang’ heeft opgenomen? Vraag het uw verzekeringsagent.

Veel gevraagd over Schadevergoeding

Ik heb schade aan eigendommen in of rond mijn woning. Wat nu?

Algemeen

Heeft Lefier of een bedrijf dat namens ons werkt schade aan uw spullen veroorzaakt? Meld dit dan direct bij uw inboedelverzekeraar.
Uw verzekeraar kan de kosten eventueel verhalen op onze verzekering. U hoeft dit niet zelf te regelen.

Heeft u schade door onze werkzaamheden, maar wijst de verzekering uw schade af óf heeft u geen inboedelverzekering, meldt de schade dan via het contactformulier.

In het contactformulier stuurt u de volgende informatie mee:

  • Korte uitleg hoe de schade is ontstaan.
  • Afwijsbrief van uw verzekeraar (als u verzekerd bent).
  • Foto's van de schade.
  • Schadebedrag met aankoopbonnen van de beschadigde spullen (let op: alleen afschrijving wordt vergoed, geen vervangswaarde).

Let op: zijn de gegevens niet compleet? Dan kunnen wij uw aanvraag niet in behandeling nemen.

Heeft u schade door bijvoorbeeld inbraak of brand en geen inboedelverzekering? Dan krijgt u geen vergoeding. 
Zorg dus altijd voor een goede inboedelverzekering!

Moet ik ook een opstalverzekering afsluiten als huurder van Lefier?

Algemeen

Nee, deze verzekering hoeft u niet zelf af te sluiten. Daar zorgt Lefier als eigenaar van uw woning voor. Een opstalverzekering dekt schade aan de woning zelf, bijvoorbeeld aan het dak of de muren.

Ik heb brandschade, wat moet ik doen?

Algemeen

Als u brandschade bij ons meldt, zullen wij dit doorgeven aan de betreffende afdeling. Ook buiten kantoortijden kunt u contact opnemen met onze storingsdienst via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Schade aan uw inboedel moet u via uw eigen inboedelverzekering verhalen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om een inboedelverzekering af te sluiten. Het kan zo zijn dat Lefier de inboedel moet verwijderen om de werkzaamheden aan de woning (opstal) te kunnen uitvoeren. Dit bekijken we per geval.

Wie is aansprakelijk voor diefstal uit mijn woning en/of berging?

Algemeen

Lefier is niet aansprakelijk voor diefstal van eigendommen. Als er spullen uit uw woning of uit uw schuur zijn gestolen, kunt u een beroep doen op uw inboedelverzekering. Na een diefstal moet u altijd aangifte doen bij de politie.

De politie heeft bij mijn woning een ruit ingetikt. Wat nu?

Algemeen

Deze schade valt onder de dekking van het glasfonds (Glastotaal Beheer). U kunt contact opnemen met Glastotaal Beheer via 0800-4527234.

Wie betaalt de schade aan de woning als gevolg van een (politie)inval?

Algemeen

Dit is afhankelijk van de situatie. In geval van verwijtbaar gedrag, omdat u bijvoorbeeld als verdachte de deur niet open heeft gedaan, bent u aansprakelijk en kunnen we de schade op u verhalen.

In andere gevallen (bijvoorbeeld door een hulpverleningssituatie of mogelijk iemand die overleden is) zullen de kosten niet bij u of een nabestaande in rekening worden gebracht.

Er is ingebroken in mijn woning, wat moet ik doen? Herstelt Lefier de schade aan mijn woning?

Algemeen

U kunt hiervoor contact met ons opnemen via telefoonnummer 088 – 20 33 000, wij maken dan een reparatieverzoek voor u aan.
Graag ontvangen wij een kopie van de aangifte die u bij de politie heeft gedaan. Die kopie nemen we dan op in onze administratie.

Er is schade toegebracht aan mijn woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

Als er schade aan de woning is veroorzaakt door inbraak, diefstal, brandstichting, vandalisme of een aanrijding, dan moet u aangifte doen bij de politie. Doe dit uiterlijk binnen 1 week nadat de schade is ontdekt. Stuur ons het proces-verbaal, dan nemen wij de schade in behandeling. Zonder dit proces-verbaal zal Lefier de schade op u gaan verhalen.

Bent u zelf verantwoordelijk voor de schade, dan kan Lefier het herstel hiervan bij u in rekening brengen. Mogelijk dat u (een deel van) de schade vergoed kunt krijgen middels uw WA-verzekering.