Vertaal deze pagina

Achterlaten woning

In veel gevallen komen we niet langs om te vertellen hoe de woning of kamer moet worden achtergelaten. We denken dat u dit goed zelf kunt beoordelen. Hoe zou u willen dat uw nieuwe woning eruit zou zien? We hebben wel een aantal regels opgesteld.

In sommige gevallen komen we langs om afspraken met u te maken over hoe u de woning achterlaat. Daarna komen we opnieuw langs om de uitvoering van de gemaakte afspraken te controleren. Of dit het geval is, staat vermeld in de bevestigingsbrief die u van ons ontvangt.

Nieuwe huurder
Als de nieuwe huurder bekend is voordat u de woning verlaat, dan geven wij uw telefoonnummer aan de nieuwe huurder. Deze maakt dan zelf een afspraak met u om de woning te bekijken. Wilt u de nieuwe huurder iets over laten nemen? Dan kunt u dit met hem afspreken. De overname moet wel geregeld zijn voor u de woning definitief verlaat, anders moet u deze goederen verwijderen.

Ik zeg mijn huur op. Wat kan ik op het overnameformulier aangeven?

Bij de bevestigingsbrief van uw huuropzegging sturen wij u een overnameformulier mee.

Op een overnameformulier noteert u alle spullen die niet standaard bij de woning horen, maar door de nieuwe huurder worden overgenomen. U laat deze spullen in de woning achter. Voorbeelden hiervan zijn vloerbedekking of gordijnen.

De overname is een afspraak tussen u en de nieuwe huurder. Wij bemiddelen hier niet bij, maar willen wel graag weten wat u met elkaar afspreekt. Daarom vragen we u het overnameformulier in te vullen. Zowel u als de nieuwe huurder moeten dit formulier ondertekenen. Het origineel kunt u in de woning achterlaten.

Let op: is er voor de einddatum van uw contract nog geen nieuwe huurder bekend of wil de nieuwe huurder uw spullen niet overnemen? Dan moet u de woning leeg en schoon achterlaten.

Kan ik in contact komen met de nieuwe huurder van de woning in verband met overname?

Als de nieuwe huurder bekend is voordat u de woning verlaat, dan geven wij uw telefoonnummer door aan de nieuwe huurder. Hij/zij maakt dan zelf een afspraak met u om de woning te bekijken. Eventuele overname kunt u zelf met elkaar regelen. Dit moet u wel doen voordat u de woning definitief verlaat, anders moet u de spullen verwijderen.

Ik heb mijn huur opgezegd en heb zelf geklust in mijn woning. Hoe gaat Lefier om met materialen en/of veranderingen die ik heb aangebracht?

Als u gaat verhuizen, dan mag u de verandering (ZAV) verwijderen en meenemen. U moet de woning dan wel weer in oorspronkelijke staat terugbrengen. De veranderingen waarvoor u een vergoeding van Lefier krijgt, laat u bij vertrek uit de woning achter. Als u toch besluit de verandering mee te nemen, komt de vergoeding te vervallen.

Let op: voor veranderingen die u niet vooraf heeft aangevraagd, ontvangt u nooit een vergoeding.

Ik heb als contactpersoon de huur van een overleden familielid opgezegd. Nu ontvang ik nog een rekening/aanmaning. Wat moet ik hiermee?

Het kan zijn dat u na langere tijd nog een afrekening ontvangt van bijvoorbeeld servicekosten. Deze moet gewoon betaald worden door de erfgenamen. Als er niet wordt betaald, volgt een aanmaning. Indien u van mening bent dat de rekeningen niet bij u terecht moeten komen, kunt u contact met ons opnemen via 088 2033000.

 

Ik heb de huur opgezegd. Hoe moet ik mijn woning/kamer achterlaten?

Gaat u uw woning verlaten en wilt u weten hoe u deze moet achterlaten? Hieronder vindt u regels voor het achterlaten van uw woning of kamer.

Algemeen

  • De woning (inclusief eventuele berging en/of balkon) is leeg en schoon.
  • Ruiten, deuren en tegels zijn onbeschadigd en stickervrij.
  • De keuken en het sanitair zijn schoon en in goede staat.
  • Heeft u een tuin? Zorg dan dat deze vrij is van afval en dat er geen achterstallig tuinonderhoud is.
  • De grijze en groene vuilcontainer horen bij de woning en blijven leeg en schoon in de berging achter.
  • Plafondlampen zijn verwijderd.
  • Spijkers, schroeven en pluggen zijn verwijderd en de gaten zijn dichtgeplamuurd.
  • Stopcontacten en ventilatieroosters zijn verfvrij en in goede technische staat.
  • Vloerbedekking, ondertapijt, zeil en lijmresten zijn verwijderd.
  • Gebroken ruiten zijn vervangen.

Kosten

Beschadigingen in de woning herstelt u zelf. Als u dat niet doet, maken wij de woning op uw kosten in orde. Beschadigingen door slijtage zijn voor rekening van Lefier.

Hoe werkt sleuteloverdracht?

Maak hieronder uw keuze.

Ik wil graag informatie over de meterstanden bij mijn verhuizing.

Neemt u hiervoor telefonisch contact met ons op via 088 2033000.

Ik heb de huur van mijn kamer/woning opgezegd. Moet ik toestaan dat een nieuwe huurder de woning komt bezichtigen?

Ja, u bent hier wettelijk toe verplicht. Kunt u er zelf niet bij zijn en heeft u iemand die in uw plaats aanwezig is? Dan vragen we u om ons het telefoonnummer door te geven van deze persoon. Dat kan telefonisch (088 2033000) of via info@lefier.nl. Wij zorgen er dan voor dat de kandidaat die de woning komt bekijken, dit telefoonnummer krijg zodat hij/zij zelf een afspraak kan maken voor de bezichtiging.

Ik heb mijn huur opgezegd. Komt er iemand van Lefier langs om mijn woning / kamer te controleren?

In de bevestigingsbrief van de opzegging leest u of er een voor- en eindcontrole zijn ingepland.
Tijdens de voorcontrole komen we langs om afspraken met u te maken over hoe u de woning achterlaat. Daarna komen we bij de eindcontrole opnieuw langs om de uitvoering van de gemaakte afspraken te controleren.

In sommige gevallen komen we niet langs om te vertellen hoe u de woning of kamer moet achterlaten. We denken dat u dit goed zelf kunt beoordelen. We hebben wel een aantal regels opgesteld. Deze regels vindt u bij de vraag "Ik heb de huur opgezegd. Hoe moet ik mijn woning/kamer achterlaten?". Wilt u toch dat er iemand komt kijken, dan kunt u contact met ons opnemen via 088 2033000 om een afspraak in te plannen.

Bij kamers vindt meestal geen voor- en eindcontrole plaats.

Ik kan niet op voorgesteld tijdstip voor een voor- of eindcontrole. Kan ik een nieuwe afspraak maken?

Neemt u hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 088 2033000. Wij kunnen in overleg met u de afspraak verplaatsen.

Geeft Lefier mijn telefoonnummer aan de nieuwe bewoners van mijn woning?

Ja. De nieuwe huurder heeft wettelijk het recht om de woning te bezichtigen voordat hij of zij deze definitief accepteert. Wij geven uw telefoonnummer door aan de nieuwe huurder, zodat deze een afspraak met u kan maken. Dit staat ook in de bevestiging van de huuropzegging.