Hoe kan ik een aanvraag doen voor medehuurderschap?
Algemeen
De medehuurder heeft dezelfde rechten en plichten. Ze zijn beide hoofdelijk aansprakelijk. Als één van de contractanten de woning verlaat (bijvoorbeeld relatiebreuk of als gevolg van overlijden), dan kan de ander het contract voortzetten.
Wilt u iemand toevoegen op uw huurcontract? Dan kunt u dit aanvragen bij Lefier via uw Mijn Lefier-account. Nadat u bent ingelogd kiest u voor de knop 'Contractwijziging aanvragen'.
In het geval van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, bent u van rechtswege automatisch medehuurder. Als u wilt dat wij het contract aanpassen, dan hebben wij een kopie van uw trouwakte of trouwboekje nodig. Wij zullen het contract vervolgens aanpassen.
Indien uw ouders zijn overleden en u wilt in de woning blijven wonen, dient u ook een aanvraag in. Wij hebben dan bijvoorbeeld een overlijdensakte nodig.
Voorwaarden
In het geval van medehuurderschap geldt een aantal voorwaarden om uw aanvraag in behandeling te nemen. Zo moet u beiden minimaal 2 jaar staan ingeschreven bij de gemeente, op het adres waar het om gaat én u moet kunnen aantonen dat u een ‘duurzame gemeenschappelijke huishouding’ heeft in de relationele sfeer, gedurende minimaal 2 jaar en wilt dit langdurig voortzetten.
Dit kunt u doen door aan te tonen dat u samen de vaste lasten betaald, of samen over een gemeenschappelijke bankrekening beschikt. De bewijslast om aan te tonen dat een duurzame gemeenschappelijke huishouding wordt gevoerd ligt bij u.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden en voorwaarden, neem dan contact op met Lefier via telefoonnummer 088 20 33 000.
Benodigde documenten:
Met behulp van onderstaande documenten kunt u de aanvraag via uw Mijn Lefier-account doen:
Bij elke aanvraag
- Uittreksel van de basisadministratie (BRP) van de gemeente, hierop moet aangetoond worden dat de medehuurder minimaal 2 jaar op dit adres woont. Uittreksel BRP mag maximaal 1 maand oud zijn (met uitzondering van mantelzorgsituatie)
- Contactgegevens medehuurder (telefoonnummer en e-mailadres)
- Overzicht van bankafschriften waaruit blijkt dat u structureel een bijdrage levert aan gezamenlijke woonlasten/huishoudkosten (tip: selecteer alleen de relevante rekeningnummers en kosten)
- Is er sprake van een huwelijk of geregistreerd partnerschap: trouwboekje of akte van geregistreerd partnerschap
Bij overlijden ouders (weeskinderen):
- Een overlijdensakte
- Een inkomensverklaring (meest recente)
- Indien van toepassing, een actueel loonstrookje
Bij sprake van mantelzorgrelatie:
- Afschrift van het medisch dossier van de zorgontvanger, of een kopie van de indicatie (bijv. Wmo, Wlz, Zvw) waaruit langdurige zorgbehoefte blijkt
En: - Ingevuld inventarisatieformulier met mantelzorgtaken waaruit blijkt dat u langer dan 3 maanden mantelzorg verleent voor minimaal 8uur per week
Of: - Een schriftelijke verklaring van het lokale Steunpunt Mantelzorg, waaruit blijkt dat u mantelzorger bent
Meer informatie kunt u vinden op de website van Mantelzorg.nl
Inwoning melden
Komt er (tijdelijk) iemand bij u inwonen? Dan kunt u dit melden via het formulier 'Inwoning melden' in uw klantportaal. De inwonende persoon heeft geen rechten zoals iemand die op het contract staat dat wel heeft (een huurder/medehuurder). Dat betekent dat als de huurovereenkomst beëindigd wordt, de inwonende persoon de woning ook moet verlaten.