Elektra

Veel gevraagd over Elektra

Ik heb een stroomstoring, wat moet ik doen?

Algemeen

Test u eerst of de stroomstoring misschien in één van uw apparaten zit, dit heet de 'stekkerproef'. Dat doet u door alle stekkers uit de stopcontacten te halen (let op: ook die van de koelkast, de wasmachine en alle stekkers in stekkerdozen). Draai er nu een nieuwe stop in / schuif nu de schakelaar omhoog. Blijft deze zitten? Dan zit er kortsluiting in één van uw apparaten. Drukt u nu één voor één de stekkers weer in het stopcontact. Op het moment dat de stop knapt of de schakelaar van de stop naar beneden gaat, heeft u de storing gevonden en weet u in welk apparaat kortsluiting zit. U moet dat apparaat repareren of vervangen.

Is het probleem hiermee niet opgelost? Neemt u dan contact op met Lefier via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Klik hier voor onze instructiefilm over de 'stekkerproef'.

Let op: gaat het om een stroomstoring in uw straat of wijk, neemt u dan contact op met Enexis via telefoonnummer 0800 - 9009 of bekijk het actuele storingsoverzicht op hun website.

Mag ik een extra groep/stopcontact toevoegen aan de meterkast?

Algemeen

U kunt hiervoor een aanvraag indienen via uw Mijn Lefier-account. Kiest u vervolgens onder 'Direct regelen' voor 'Aanvraag 'Zelf Klussen' (ZAV)'.

De kosten voor een extra groep zijn voor uw eigen rekening.

Wat is een slimme meter?

Algemeen

Een slimme meter is een digitale energiemeter die uw energieverbruik op afstand kan uitlezen. Uw meterstanden kunnen automatisch worden doorgestuurd naar uw energieleverancier en netbeheerder. Daarnaast is de slimme meter geschikt voor het registreren van dubbeltarief.

Wanneer wordt een slimme meter geplaatst?
Wanneer een (afgekeurde) meter moet worden vervangen, plaatst Enexis Netbeheer standaard een slimme meter. Zonder slimme meter kunt u geen energie tegen dubbeltarief afnemen. Ook is het zonder slimme meter niet mogelijk om energie van zonnepanelen terug te leveren. Vanaf 2023 is een slimme meter verplicht als men zonnepanelen heeft.

Wilt u niet dat uw meterstanden worden uitgelezen door uw energieleverancier? Dan kunt u het uitlezen van de meetdata uit laten zetten. Het weer aanzetten van de doorgifte is gratis.

Slimme meter verplicht?
Een slimme meter is niet verplicht. Wilt u liever een digitale niet-slimme meter? Vertel dit dan aan de monteur wanneer die uw oude meter komt vervangen. Dan plaatst de monteur een digitale niet-slimme meter. Als u in een woning komt waar al een slimme meter is geplaatst, kunt u vragen om een digitale meter als alternatief. Dit kunt u doen bij de netbeheerder (Enexis). De netbeheerder brengt in dat geval kosten in rekening. Deze kosten zijn voor uzelf.

Nieuwe huurder? 
Als u als nieuwe huurder in de woning geen slimme meter aantreft, maar u wilt dat wel graag, dan kunt u contact opnemen met de Enexis. 

Privacy
Enexis Netbeheer respecteert uw privacy en houdt zich aan de regels voor het gebruik van gegevens. Samen met andere netbeheerders is de gedragscode Slim Netbeheer opgesteld.

Voor meer informatie over de slimme meter verwijzen wij u naar de website van Enexis.