Informatie over dagelijks onderhoud

In elke woning zijn af en toe reparaties nodig. Een lekkende kraan, een deur die slecht sluit, een afvoer die niet goed werkt. Zulke ongemakken kunnen het wonen minder plezierig maken. Maar ze kunnen ook grote gevolgen hebben als ze niet snel verholpen worden. Huurder en verhuurder zijn samen verantwoordelijk voor reparaties en onderhoud van de woning.

Veel gevraagd over Informatie over dagelijks onderhoud

Een bedrijf/persoon wil in mijn woning werkzaamheden uitvoeren namens Lefier. Hoe weet ik of dit klopt?

Algemeen

Als Lefier werkzaamheden gaat uitvoeren, dan krijgt u hierover van tevoren een brief. Het kan zijn dat Lefier een ander bedrijf opdracht geeft om werkzaamheden uit te voeren in uw woning. In de brief staat dan om welk bedrijf het gaat. De medewerkers van Lefier of van bedrijven die Lefier inhuurt, kunnen zich altijd legitimeren. Vraag gerust naar het legitimatiebewijs.

Heeft u geen brief van Lefier ontvangen en vertrouwt u het niet? Neemt u dan contact met ons op via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Het verbruik van mijn gas/water is meer dan normaal, wat kan ik doen?

Algemeen

 Heeft u een hoge jaarafrekening van uw energieleverancier of waterbedrijf ontvangen? Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Hoger verbruik: misschien is uw levensstijl veranderd en gebruikt u meer energie of water dan voorheen.
  • Verhuisd: bij een recente verhuizing kan het voorschotbedrag te laag zijn. Pas dit aan via uw leverancier.
  • Verkeerde meterstanden: mogelijk heeft uw leverancier foutieve meterstanden ontvangen. Neem contact op met uw leverancier om dit te controleren.

Controleer bovenstaande en neem contact op met uw energieleverancier.

Als u van mening bent dat de oorzaak bij Lefier ligt, kunt u de bewijsstukken hiervoor samen met een toelichting schriftelijk bij ons indienen via ons contactformulier

In het contactformulier stuurt u de volgende informatie mee:

  • De laatste 3 jaarafrekeningen van uw energieleverancier

 Let op: zijn de gegevens niet compleet? Dan kunnen wij uw aanvraag niet in behandeling nemen.

Ik heb nog een vraag na de oplevering van mijn woning.

Algemeen

Neemt u hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Kan Lefier mijn schutting repareren?

Algemeen

Het eerste deel van de schutting (ongeveer twee meter vanaf de muur), is meestal van Lefier. Voor dit deel is Lefier verantwoordelijk. De rest van de schutting is van u. Hier bent u zelf verantwoordelijk voor. In sommige gevallen is de rest van de schutting ook van Lefier. Dit staat dan in uw huurcontract. Is de schutting van Lefier kapot, dan kunt u contact met ons opnemen om een afspraak te maken via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

De politie heeft bij mijn woning een ruit ingetikt. Wat nu?

Algemeen

Deze schade valt onder de dekking van het glasfonds (Glastotaal Beheer). U kunt contact opnemen met Glastotaal Beheer via 0800-4527234.

Er is ingebroken in mijn woning en er zijn sleutels meegenomen. Kan ik nieuwe cilinders krijgen?

Algemeen

Wij kunnen nieuwe cilinders plaatsen. Hier zijn echter wel kosten aan verbonden.
De vakman kan u ter plekke vertellen welke kosten hieraan verbonden zijn.
Indien u aangifte doet bij de politie en een kopie van het proces-verbaal aan ons afgeeft of toestuurt, dan brengen wij geen kosten in rekening of wordt de factuur kwijtgescholden.

U kunt ook zelf nieuwe cilinders / sloten (laten) plaatsen. Bewaart u dan wel de originele cilinders. Als u de huur opzegt, moet u deze namelijk weer terugplaatsen. Als uw deur beschadigd is door het vervangen van de cilinders, dan zijn de kosten voor het herstellen voor uw eigen rekening.

Ik heb een nota ontvangen van een leverancier. Kan ik deze declareren bij Lefier?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Ik huur een kamer van Lefier en de gemeenschappelijke wasmachine / wasdroger is kapot. Bij wie kan ik terecht?

Algemeen

Op de wasmachine/wasdroger vind je een sticker met daarop een telefoonnummer dat je kunt bellen bij een storing of voor onderhoud. Wanneer er in het pand een hoofdbewoner actief is, dan kan deze de wasmachineverhuurder/wasdrogerverhuurder bellen als de wasmachine/wasdroger kapot is.

Is in jouw pand een hoofdbewoner actief, maar weet je niet wie dat is? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Ik wil graag een nieuw naamplaatje bestellen. Hoe kan ik dit doen?

Algemeen

Als u een woning krijgt toegewezen, dan krijgt u eenmalig een nieuw naamplaatje voor het bellenbord. Deze dient u zelf via uw Mijn Lefier-account een aan te vragen. Onze vakman streeft ernaar binnen 4 tot 6 weken uw naamplaatje te plaatsen.

Let op: voor studentencomplexen worden geen naamplaatjes geleverd.

In de winterperiode kan het zijn dat het plaatsen van een naamplaatje langer duurt. Als het kouder is dan 5 graden, is het namelijk te koud om de plaatjes te lijmen omdat de lijm dan niet hecht.

Als uw huisnummerplaatje kapot is of ontbreekt, kunt u een afspraak met een vakman plannen via een reparatieverzoek.

Ik wil graag laminaat (vloerbedekking) in mijn woning leggen. Wat zijn de voorwaarden?

Algemeen

Er worden geen bindende voorwaarden door Lefier aan het leggen van een vloer gesteld. Om geluidsoverlast voor de buren te voorkomen, volgen wij het advies van TNO. Geschikt zijn ondervloeren die een TNO-certificaat hebben (NEN-EN-ISO 140-8 en NEN-EN-ISO 717-2). In appartementen raadt TNO een ondervloer aan die zorgt voor minimaal 10 decibel geluidsreductie. Vraagt u voor meer informatie de verkoper.

In wooncomplexen met een Vereniging van Eigenaren (VVE), kunnen andere normen gelden. Welke dat zijn, staat in de VVE-voorwaarden.

Voor appartementen met vloerverwarming en vloerverwarming met koeling zijn er speciale ondervloeren te koop. Laat u zich hier goed over informeren. Niet alle laminaat is geschikt voor vloerverwarming. Ook is niet iedere ondervloer geschikt voor vloerverwarming. Als de ondervloer een isolerende laag is (zoals aluminium), dan houdt dit ook de warmte van de vloerverwarming vast en wordt de kamer dus niet (goed) verwarmd.

Ik wil graag nieuwe filters voor mijn mechanische ventilatie/WTW-installatie (NOM-woning). Hoe werkt dit?

Algemeen

Filters mechanische ventilatie
Als de filters vies zijn, kunt u ze eerst zelf schoonmaken door ze te stofzuigen of in een lauw sopje te leggen. Wij raden u aan om dit 1 keer per maand te doen. Op deze manier voorkomt u problemen aan uw ventilatiesysteem.

Verhelpt dit het probleem niet? Neemt u contact met ons op via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Filters WTW-installatie NOM-woningen
Als de filters vies zijn, kunt u ze eerst zelf schoonmaken door ze te stofzuigen of in de wasmachine te doen. Wij raden u aan om dit 1 keer per 3 weken te doen. Daarnaast krijgt u 1 keer per jaar nieuw filters.

Verhelpt dit het probleem niet? Dan kunt u een reparatieverzoek maken via onze website Reparatie melden.

Vergoedt Lefier verminderde opbrengst door een kapotte omvormer?

Algemeen

U ontvangt hiervoor geen vergoeding. Het is belangrijk dat u problemen met de omvormer aan ons doorgeeft, zodat wij u kunnen helpen en het probleem kunnen oplossen. Wij zorgen ervoor dat de omvormer binnen een redelijke termijn wordt gerepareerd. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat u in de gaten houdt of de omvormer werkt.

Ik woon in een studentenpand van Lefier, kan ik een naamplaatje bestellen?

Algemeen

Nee, bij studentenkamers plaatst Lefier geen naamplaatje.

Kan ik een nieuwe afstandsbediening bestellen voor een toegangshek/garage?

Algemeen

Als de afstandsbediening niet meer werkt, vragen we u om eerst de batterijen te vervangen. Lost dit het probleem niet op? Neemt u dan contact met ons op via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Kan Lefier mij vulzand of zwarte grond leveren?

Algemeen

Wij leveren geen vulzand (wit zand) of zwarte grond (bijvoorbeeld voor het aanleggen van uw terras). Is de bestrating van Lefier verzakt? Dan kunt u een afspraak maken met één van onze onderhoudsmedewerkers. Dit kan via onze website door te klikken op "reparatie melden" of telefonisch via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Mijn buren gaan verhuizen en willen de schutting meenemen. Mag dat?

Algemeen

Er zijn meerdere mogelijkheden. Neemt u hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Ik woon in een wooncomplex van Lefier. Wanneer komt de glazenwasser mijn ramen wassen?

Algemeen

Op het rooster dat u heeft gekregen of dat in uw complex hangt, kunt u zien wanneer de ramen worden schoongemaakt. Als dat niet op tijd gebeurt, kunt u rechtstreeks contact opnemen met het schoonmaakbedrijf.

Moet ik meewerken aan onderhoudswerkzaamheden in/aan mijn woning?

Algemeen

Ja, op basis van de algemene huurvoorwaarden bent u verplicht om medewerking te verlenen aan dringende werkzaamheden die wij in / aan uw woning willen uitvoeren.