Energiebesparing

Verstandig omgaan met energie is goed voor uw portemonnee. En belangrijk voor het milieu. Met kleine veranderingen kunt u al energie besparen. Bijvoorbeeld: ledlampen gebruiken en de verwarming lager zetten als u van huis gaat. Er zijn verschillende handige websites met tips over energie besparen. Bekijk  ze eens, het kan u veel geld besparen.

Energiebeleid van Lefier
Oudere woningen zijn vaak niet erg energiezuinig. Daarom knapt Lefier veel oudere woningen op, zodat ze minder energie verbruiken. Zo zorgen we dat wonen betaalbaar blijft en helpen we het milieu. We streven ernaar dat in 2050 alle woningen gasloos zijn.

Meer informatie over energie besparen?
Er zijn verschillende handige sites met tips over energie besparen. Bekijk ze zeker eens, het kan u ook veel geld besparen!

Veel gevraagd over Energiebesparing

Ik wil graag dubbel glas of een andere energiebesparende voorziening in mijn woning. Wat kan Lefier voor mij doen?

Algemeen

Lefier is druk bezig om een groot aantal woningen duurzamer te maken door ze beter te isoleren en zonnepanelen aan te brengen. Wordt uw woning of kamer binnenkort nog niet verduurzaamd, dan kunt u een aanvraag indienen door contact met ons op te nemen. Bijvoorbeeld voor het aanbrengen van dubbel glas of plaatsen van zonnepanelen. Wij nemen dan contact met u op om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Het kan echter zijn dat hier enige tijd over heen gaat.

Let op: heeft u verouderd dubbel glas, dit wordt op dit moment niet vervangen voor HR++ glas. Op dit moment richten wij ons eerst op het vervangen van enkel glas. 

Voor dubbel glas kunt u via uw Mijn Lefier-account een aanvraag indienen.

Nog een paar aandachtspunten:

  • Woont u in een studentenhuis in een onzelfstandige kamer waarbij u de keuken, douche en/of toilet deelt, dan nemen we alleen aanvragen van het gehele huis in behandeling.
  • Woningen waar kunststofkozijnen zitten wordt het enkelglas niet van vervangen.

Voor meer informatie over het aanvragen zonnepanelen klik hier. 

Wat is mijn energielabel?

Algemeen

Een energielabel geeft aan hoe energiezuinig de woning is in vergelijking met soortgelijke woningen. Het energielabel bestaat uit een klasse (A tot en met G) en een kleur (groen tot en met rood). Energielabel A (donkergroen) is zeer zuinig, energielabel G (rood) is zeer onzuinig.
Het energielabel telt mee in de puntenwaardering van een zelfstandige woning en bepaalt dus mede de huurprijs. U kunt geen bezwaar maken tegen het label op zich. Wel kunt u bezwaar indienen tegen de huurverhoging.

U kunt in uw Mijn Lefier account uw energielabel vinden onder 'Contracten > Woningwaardering'. Nog geen account? Activeer hier uw account. 

Mag ik als huurder zelf een energielabel aanvragen?

Algemeen

Nee dit is niet toegestaan. De woning is eigendom van Lefier. Alleen de eigenaar van een woning mag een gecertificeerde instelling opdracht geven tot het bepalen van een energielabel. Lefier zorgt dat uw energielabel tijdig wordt opgenomen door Invent. U wordt tijdig geïnformeerd wanneer dit bij u plaatsvindt.

Krijgt Lefier of een andere partij inzage in mijn energieverbruik via het energiedisplay?

Algemeen

Nee, de gegevens die uw energiedisplay toont zijn alleen voor u inzichtelijk.

Hoe kan ik een energiedisplay aanvragen?

Algemeen

U komt alleen in aanmerking voor een energiedisplay als u een brief van ons ontvangen heeft. In de brief leest u hoe u de aanvraag kunt indienen. 

Ik zie dat de zonnepanelen op mijn woning geen energie opwekken, wat moet ik doen?

Algemeen

Geen nul-op-de-meter woning (NOM)?
Controleer in de meterkast of de schakelaar waar de zonnepanelen en omvormer op aangesloten zit naar beneden staat. Is dat het geval? Dan kun je de schakelaar weer omhoog duwen en moeten de zonnepanelen weer stroom opwekken. Staat de schakelaar goed en wordt er nog steeds geen stroom opgewekt? Dien dan een reparatieverzoek in bij ons. 

Nul-op-de-meter woning (NOM)?
Controleer of er een schakelaar in de meterkast naar beneden staat. Is dat het geval? Dan kun je de schakelaar weer omhoog duwen en moeten de zonnepanelen weer stroom opwekken. Wordt er nog steeds geen stroom opgewekt? Neem dan telefonisch contact met ons via 088 – 20 33 000.

Zonnepanelen geplaatst door Ecorus?
Zijn de zonnepanelen geplaatst door Ecorus dan zit er altijd een sticker in de meterkast van Ecorus met daarop het telefoonnummer vermeldt. Vraag dan ook altijd of er een sticker van Ecorus aanwezig is.

Stap 1: Controleer in de meterkast of de schakelaar, waar de zonnepanelen en omvormer op aangesloten staan, naar beneden staat.
Stap 2: Duw de schakelaar weer omhoog. Hierna werken de panelen weer. Staat de schakelaar omhoog en wordt er nog steeds geen stroom opgewekt?
Stap 3: ga naar www.eleena.eu of log in via de Eleena-app. Uw gebruikersnaam en wachtwoord heeft u via een brief of e-mail van Ecorus ontvangen. Inloggen kan ook met behulp van uw postcode en serienummer die op het ‘Eleena-kastje’ staat , is vermeld. Dit nummer bestaat uit 16 tekens en is onder het leesvenster in het midden weergegeven

Via de website of de app kan u zien of de panelen (voldoende) energie opwekken. Vermoed u dat uw panelen niet of onvoldoende werken? Wij kunnen u direct doorverbinden met Ecorus via 0851-303620 (Bereikbaar van 9:00 tot 12:00 uur en van 13:00 toto 17:00 uur).