Servicekosten

Extra diensten
Naast uw huur betaalt u soms ook servicekosten. Dat zijn kosten voor extra diensten, bijvoorbeeld schoonmaak of onderhoud. Bij sommige woningen of kamers kan het ook gaan om gas en elektra. Of kosten voor verplichte heffingen of verzekeringen.

Voorschot
We kunnen het bedrag van deze kosten niet van te voren bepalen. Omdat ze afhankelijk zijn van het verbruik (elektra en water), of omdat ze niet te voorspellen zijn (onderhouds- of schoonmaakwerkzaamheden). De servicekosten zijn daarom een schatting. U betaalt iedere maand een voorschot. Als we de rekeningen van de leveranciers hebben, berekenen wij de werkelijke kosten.

Afrekening servicekosten
De servicekosten rekenen we een keer per jaar met u af. Dit doen we vóór 1 juli. We vergelijken dan de werkelijke kosten met het bedrag dat u heeft betaald. Heeft u teveel betaald, dan krijgt u geld terug. Heeft u te weinig betaald, dan moet u bijbetalen.

Ik betaal stookkosten en/of elektra via de servicekosten, hebben de stijgende energieprijzen ook gevolgen voor mij?
Het zal u vast niet ontgaan zijn: de energie- en gasprijzen stijgen de laatste maanden enorm. Helaas zult u dit ook in uw portemonnee gaan merken. Omdat u via de servicekosten betaalt voor stookkosten en elektra hebben we een dringend advies voor u: verhoog uw voorschotbedrag.

Het kan erg vervelend zijn als u straks bij de jaarlijkse afrekening in één keer een flink bedrag moet bijbetalen. We adviseren u daarom om uw maandelijkse voorschotbedrag voor stookkosten en elektra te verhogen. Op deze manier voorkomt u dat u bij de jaarlijkse afrekening voor een vervelende verrassing komt te staan. Hiervoor moet u wel zelf aangeven dat u uw voorschotbedrag wilt verhogen. Lefier mag het voorschotbedrag namelijk maar één keer per jaar (bij de jaarafrekening) aanpassen.

U kunt hieronder bij de veelgestelde vragen meer informatie vinden over de servicekosten. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of telefonisch via 088 – 20 33 000. 

Veel gevraagd over Servicekosten

Hoe kan ik mijn voorschotbedrag verhogen?

Algemeen

Neem hiervoor contact met ons op via ons contactformulier of telefonisch via 088 – 20 33 000.

Ben ik verplicht om mijn voorschotbedrag te verhogen in verband met de stijgende energiekosten?
Nee, u bent dit niet verplicht, maar we raden het wel sterk aan. Als u uw maandelijkse voorschotbedrag voor stookkosten en elektra tussentijds verhoogt, voorkomt u namelijk dat u bij de jaarlijkse afrekening in één keer een flink bedrag moet bijbetalen.

In juli 2021 zijn mijn voorschotten ook al aangepast, mag dit in de tussentijd weer?

Algemeen

Lefier mag het voorschotbedrag maar één keer per jaar aanpassen, bij de jaarafrekening. Daarom moet je in deze situatie als huurder zelf aangeven dat je je voorschotbedrag wil verhogen.

Ik heb gehoord dat de overheid de stijgende energieprijzen wil beperken via de energiebelasting. Profiteer ik als huurder hier ook van als ik via de servicekosten aan Lefier voor elektra en/stookkosten betaal?

Algemeen

Ja, Lefier vraagt de extra belastingkorting op de energierekening ook aan en we nemen dit in de eindafrekening mee. Omdat dit bedrag gebaseerd is op het verbruik van een huishouden is op voorhand niet te zeggen hoeveel korting iemand krijgt. Bovendien zal deze compensatie niet voldoende zijn om de stijgende energieprijzen volledig op te vangen.

Gaat Lefier het voorschot in juli weer verhogen?

Algemeen

Afhankelijk van de afrekening van 2021 zullen we kijken of het voorschot verhoogd of verlaagd gaat worden. We willen proberen te voorkomen dat huurders veel bij moeten betalen.

Ik ben niet tevreden over de uitvoering van de diensten die vallen onder de servicekosten. Wat kan ik doen?

Algemeen

Bent u niet (helemaal) tevreden over de uitvoering van de diensten die vallen onder de servicekosten? Wacht niet op de afrekening, maar meld dit direct! Dit kan via ons contactformulier of via ons telefoonnummer 088 – 20 33 000. Dan kunnen wij tijdig actie ondernemen.

Ik heb een afrekening ontvangen voor de servicekosten en moet bijbetalen. Hoe betaal ik dit?

Algemeen

U moet het bedrag zelf naar ons overmaken. U vindt de betaalgegevens op de afrekening die u heeft ontvangen. Ook als wij uw huur automatisch incasseren, moet u het zelf handmatig naar ons overmaken.

Hoeveel betaal ik nu voor elektra en/of stookkosten (gas)?

Algemeen

In je Mijn Lefier account kun je zien hoe je huurprijs is opgebouwd. Daar staat ook bij vermeld voor welke servicekosten je maandelijks betaald en om welk bedrag dit gaat. Heb je nog geen Mijn Lefier account? Activeer dan eerst je account via www.lefier.nl/account/activeren.

Ik huur een woning van Lefier, maar ben nog geen lid van het Glasfonds. Hoe kan ik lid worden?

Algemeen

Bij alle nieuw afgesloten huurcontracten zit het Glasfonds standaard inbegrepen. Het kan voorkomen dat dit bij oude huurcontracten niet het geval is. Als u in dat geval lid wil worden van het Glasfonds, dan kunt hiervoor het formulier 'Aanmelden glasfonds' invullen. De bijdrage voor dit fonds verrekenen we via de huur.