Achterlaten woning

Als u de huur van een woning opzegt, maken wij een afspraak met u voor een voorcontrole. Tijdens deze voorcontrole lopen wij met u door de woning om af te spreken hoe u de woning moet achterlaten. We spreken dan ook met u af of er een eindcontrole plaatsvindt. We bekijken dan of de gemaakte afspraken zijn nagekomen.

Nieuwe huurder
Als de nieuwe huurder bekend is voordat u de woning verlaat, dan geven wij uw telefoonnummer aan de nieuwe huurder. Deze maakt dan zelf een afspraak met u om de woning te bekijken. Wilt u de nieuwe huurder iets over laten nemen? Dan kunt u dit onderling afspreken. De overname moet wel geregeld zijn voor u de woning definitief verlaat, anders moet u deze goederen verwijderen.

Veel gevraagd over Achterlaten woning

Ik zeg mijn huur op. Wat kan ik op het overnameformulier aangeven?

Algemeen

In de bevestigingsmail van uw huuropzegging vindt u een link naar het overnameformulier. Deze kunt u zelf uitprinten.

Op een overnameformulier noteert u alle spullen die niet standaard bij de woning horen, maar door de nieuwe huurder worden overgenomen. U laat deze spullen in de woning achter. Voorbeelden hiervan zijn vloerbedekking of gordijnen.

De overname is een afspraak tussen u en de nieuwe huurder. Wij bemiddelen hier niet bij, maar willen wel graag weten wat u met elkaar afspreekt. Daarom vragen we u het overnameformulier in te vullen. Zowel u als de nieuwe huurder moeten dit formulier ondertekenen. Het origineel kunt u op het aanrecht in de woning achterlaten.

Let op: is er voor de einddatum van uw contract nog geen nieuwe huurder bekend of wil de nieuwe huurder uw spullen niet overnemen? Dan moet u de woning leeg en schoon achterlaten.

Kan ik in contact komen met de nieuwe huurder van de woning in verband met overname?

Algemeen

Als de nieuwe huurder bekend is voordat u de woning verlaat, dan geven wij uw telefoonnummer door aan de nieuwe huurder. Hij/zij maakt dan zelf een afspraak met u om de woning te bekijken. Eventuele overname kunt u zelf met elkaar regelen door samen het overnameformulier in te vullen en te ondertekenen.

Dit moet u wel doen voordat u de woning definitief verlaat, anders moet u de spullen verwijderen.

Ik heb mijn huur opgezegd en heb zelf geklust in mijn woning. Hoe gaat Lefier om met materialen en/of veranderingen die ik heb aangebracht?

Algemeen

Als u gaat verhuizen, dan mag u de verandering (ZAV) verwijderen en meenemen. U moet de woning dan wel weer in oorspronkelijke staat terugbrengen. De veranderingen waarvoor u een vergoeding van Lefier krijgt, laat u bij vertrek uit de woning achter. Als u toch besluit de verandering mee te nemen, komt de vergoeding te vervallen.

Let op: voor veranderingen die u niet vooraf heeft aangevraagd, ontvangt u nooit een vergoeding.

Ik heb als contactpersoon de huur van een overleden familielid opgezegd. Nu ontvang ik nog een rekening/aanmaning. Wat moet ik hiermee?

Algemeen

Het kan zijn dat u na langere tijd nog een afrekening ontvangt van bijvoorbeeld servicekosten. Deze moet gewoon betaald worden door de erfgenamen. Als er niet wordt betaald, volgt een aanmaning. Indien u van mening bent dat de rekeningen niet bij u terecht moeten komen, kunt u contact met ons opnemen via 088 – 20 33 000.

Ik heb de huur opgezegd. Hoe moet ik mijn woning/kamer achterlaten?

Algemeen

Gaat u uw woning verlaten en wilt u weten hoe u deze moet achterlaten? Hier vindt u de regels voor het achterlaten van uw woning of kamer.

Beschadigingen in de woning herstelt u zelf. Als u dat niet doet, maken wij de woning op uw kosten in orde. Beschadigingen door slijtage zijn voor rekening van Lefier.

Hoe werkt sleuteloverdracht?

Algemeen

Maak hieronder uw keuze.

Ik heb een vraag over de meterstanden

Algemeen

Bent u de nieuwe huurder?
Dan is het uw eigen verantwoordelijkheid de meterstanden op te nemen en door te geven aan de energieleverancier en de waterleidingmaatschappij. Heeft uw complex een gezamenlijke watermeter? Dan hoeft u geen meterstand voor het water door te geven. Dit wordt jaarlijks door Lefier gedaan.

Bent u de oude huurder?
Bent u de oude huurder en heeft u de woning al verlaten en nog vragen over de meterstanden? Neem dan telefonisch contact met ons op via 088 – 20 33 000.

Ik heb de huur van mijn kamer/woning opgezegd. Moet ik toestaan dat een nieuwe huurder de woning komt bezichtigen?

Algemeen

Ja, u bent hier wettelijk toe verplicht. Kunt u er zelf niet bij zijn en heeft u iemand die in uw plaats aanwezig is? Dan vragen we u om ons het telefoonnummer door te geven van deze persoon. Dat kan telefonisch (088 – 20 33 000) of via ons contactformulier. Wij zorgen er dan voor dat de kandidaat die de woning komt bekijken, dit telefoonnummer krijgt zodat hij/zij zelf een afspraak kan maken voor de bezichtiging.

Ik heb mijn huur opgezegd. Komt er iemand van Lefier langs om mijn woning / kamer te controleren?

Algemeen

In de meeste gevallen bellen we u om een afspraak te namen voor een voorcontrole.
Tijdens de voorcontrole komen we langs om afspraken met u te maken over hoe u de woning achterlaat. Tijdens de voorcontrole maken we eventueel een afspraak voor een eindcontrole.

Let op: er wordt niet altijd een eindcontrole ingepland.

In sommige gevallen komen we niet langs om te vertellen hoe u de woning of kamer moet achterlaten. We denken dat u dit goed zelf kunt beoordelen. We hebben wel een aantal regels opgesteld. Deze regels vindt u bij de vraag "Ik heb de huur opgezegd. Hoe moet ik mijn woning/kamer achterlaten?". Wilt u toch dat er iemand komt kijken, dan kunt u contact met ons opnemen via 088 – 20 33 000 om een afspraak in te plannen.

Bij kamers vindt meestal geen voor- en eindcontrole plaats. Als er wel een voorcontrole plaatsvindt, hoeft u hier niet per se voor aanwezig te zijn.

Ik kan niet op voorgesteld tijdstip voor een voor- of eindcontrole. Kan ik een nieuwe afspraak maken?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 088 – 20 33 000. Wij kunnen in overleg met u de afspraak verplaatsen.

Geeft Lefier mijn telefoonnummer aan de nieuwe bewoners van mijn woning?

Algemeen

Ja. De nieuwe huurder heeft wettelijk het recht om de woning te bezichtigen voordat hij of zij deze definitief accepteert. Wij geven uw telefoonnummer door aan de nieuwe huurder, zodat deze een afspraak met u kan maken. Dit staat ook in de bevestiging van de huuropzegging.

Kan ik een (verhuis)pas/sleutel lenen voor het toegangshek/de paal bij de parkeerplaats?

Algemeen

Bij sommige complexen is dit mogelijk. U kunt dit aanvragen via ons contactformulier. Regel dit wel op tijd, want het aantal verhuispassen/sleutels is beperkt. We laten u dan weten of dit mogelijk is en hoe dit dan geregeld kan worden.

Ik heb een vraag over de voorcontrole die in mijn woning heeft plaatsgevonden.

Algemeen

Na de voorcontrole ontvangt u van ons een overzicht waarin vermeld staat wat er moet gebeuren. Heeft u nog vragen, neem dan contact op met ons op via 088 – 20 33 000.